Happy New Year

Godt nyttår, folkens!

For meg var 2013 det året da jeg:

  • Prøvde å backpacke for første gang, og ble hodestups forelsket
  • Brukte 7 av 12 måneder ute i den store verden, og var i Brasil, Costa Rica (to ganger), Panama, Mexico, USA, Australia, Malaysia, Thailand, India, England
  • Møtte utrolig mange, nydelige menneske fra hele verden; både lokale og reisende

IMG_5871_redigert_b&w

  • Tok helikopter over Grand Canyon, såg Taj Mahal i India, ridde på elefant & koste med tiger i Thailand, bodde hos en lokal familie i Brasil, var på kameltur i India, solte meg på nydelige strender i Latin Amerika & Asia, var ved Kristusstatuen i Rio de Janeiro, Petronas Twin Towers i Kuala Lumpur, Golden Gate Bridge i San Francisco, Harbour bridge & Operahuset i Sydney, zip-lina i Costa Rica… og mye mye mer!

20130427-102119 copy

MathildeL2 012_redigert2

IMG_8700_redigert

  • Ble nominert til «Beste fotoblogg» på SuperSaver sin konkurranse, OG kom til finalen
  • Ga tidenes julegave til familie og venner

Jeg har ennå ikke noen konkrete mål for året, men jeg gleder meg utrolig mye til å se hva som vil skje i 2014. Det er så mye gøy jeg har lyst å gjøre; reise til land jeg aldri har vært i før, ta kurs og/eller utdanning i utlandet, være spontan, filme, fotografere og skrive. Og ellers bare le veldig, veldig mye!

Jeg håper dere alle får et fantastisk år! Bare husk å nyt det, gjør drømmer om til virkelighet og ha det gøy!

5 tanker på “Happy New Year

  1. Hei :-)
    I slutten av januar skal jeg ut å reise, planen så langt er Polen, NYC, Niaragua og Costa Rica! Jeg har tidligere vært å reist i Indonesia, men det her blir mer backpacking. Så jeg lurte bare på om du har noen reisetips osv, spesielt i Costa Rica. Hvordan er det å ta med feks ipad, mac når jeg skal dit? En ting er å ta med det når man overnatter på hotell, men nå blir det mer hostel osv, så er det da en stor risiko for at sånn type verdisaker blir stjelt?

    Jeg lurer også litt på økonomisk? Ikke til denne turen, men generellt på lange reiser? Drømmen er å si opp leiligheten, pakke sekken og dra uten å vite nøyaktig hvor og hvor lenge. Men så er det pengene som stopper meg.. Har du noen gode råd? :D

    • Hei :-) Så hyggelig å høre fra deg, og så gøy at du skal ut å reise! Det høres ut som en bra reiserute. Costa Rica er nydelig. Av de plassene jeg har vært vil jeg anbefale å dra til Samara (på hostel Las Mariposas), Santa Teresa (om du liker surfing) og Montezuma. Om du vil se vulkan – dra til La Fortuna, det er også flere nasjonalparker du kan dra til rundt om i CR. Altså har du mye forskjiellig å gjøre i CR; fra å ligge på stranden med en kokosnøtt i handen, til å drive med ekstremsport like ved en vulkan. Jeg har ennå ikke vært i Nicaragua, men jeg har hørt at det også er fantastisk (og billig!). (Bare ikke la deg lure av lokale gutter, de vil som regel bare en ting…) Mitt beste tips for å finne ut hvor i landene du burde dra; snakk med folk du møter på hostel og lokale, spør om tips og råd, og finn ut hva som passer for deg.

      I forhold til å ha med Mac/iPad:
      Jeg har enten hatt med meg iPad eller Mac de syv månedene jeg har backpacket, og har ikke hatt noe problem med det på hostel. Som oftest er det folk du kan stole på, MEN du vet aldri (vær spesielt forsiktig i byer). Så lås de inn i skap de plassene du kan det, og når det ikke er mulig – gjøm den, eller lås den inne i sekken din.

      Så var det økonomi på lengre reiser: Veldig mange jobber mange måneder, kanskje år, for å spare opp penger til å reise verden rundt. Sånn sett er vi i Norge veldig heldige med at pengene er godt verdt ute i verden. Vi kan si at du grovt sett har to muligheter:
      1. Bestille en gruppepakke hos et reisebyrå som STA Travel eller Kilroy, hvor du betaler flybilletter og kanskje aktiviteter du vil gjøre FØR du reiser. Altså har du et bra program for turen, og da er det lettere å rekne ut hvor mye du kommer til å bruke – jeg rekner fra 10-15000 kr i måneden, det kommer an på hvor i verden du er. Da vet du også at du har betalt for de fleste flybillettene du trenger.
      2. Et alternativ som er et mye friere valg er å bare bestille EN flybillett og reise (noe jeg personlig liker best etter å ha prøvd begge deler)! Du kan ha en ca plan over hvilke land du vil besøke, men du kan velge helt selv – der og da – hvor lenge du vil være på hver plass. Jeg ville spart opp vertfall 50 000kr (kommer an på hvor lenge du vil reise). Men det er fullt mulig å bare ha penger til hostel, mat og reise for starten av turen, om du er villig til å jobbe litt på vegen, evt. på hostel, (der du jobber for å bo + mat) eller en annen jobb der du tjener penger (f.eks. skrive til magasiner i Norge). Når jeg var i Mellom Amerika var det veldig lett å få seg jobb!

      Håper du får en fantastisk reise. Kos deg mye og nyt det! :-)

Legg igjen en kommentar

